loading...
وبلاگ دانشجویان رشته برق دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان سیریک
دانشجویان رشته برق بازدید : 889 جمعه 27 بهمن 1391 نظرات (1)

الکترونیک:

دانش مطالعه عبور جریان الکتریکی از مواد مختلف مانند نیمه رساناها،مقاومت ها و خازن ها،القاء گیرها و آثار آن است.همچنین الکترونیک که شاخه ای از فیزیک نظری شناخته می شود طراحی و ساخت مدارهای الکترونیکی برای حل علمی قسمتی از مباحث موجود در مهندسی الکترونیک را تشکیل می دهد.

ادوات و مدارهای الکترونیک:

این مدارها برای ایفا کردن نقش های مختلف استفاده می شود.

کاربرد مدارهای الکترونیکی:

1)کنترل و پردازش داده ها

2)تبدیل و توزیع توان الکتریکی

3)اجرای عملیات خاص

این کاربردها با ایجاد و آشکارسازی میدان الکترومغناطیسی و جریان الکتریکی سر و کار دارند . گرچه از انرژی الکتریکی در سال های انتهای قرن19 برای انتقال پیام بوسیله ی تلگراف و تلفن استفاده می شد اما بیشتر پیشرفت های مربوط به علم الکترونیک پس از ساخت رادیو شکل گرفت.

یک سیستم الکترونیکی را می توان به سه بخش تقسیم کرد

دانشجویان رشته برق بازدید : 455 چهارشنبه 11 بهمن 1391 نظرات (0)

 

خازن

 

 





 

Description: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/86/Photo-SMDcapacitors.jpg/220px-Photo-SMDcapacitors.jpg

Description: http://bits.wikimedia.org/static-1.21wmf6/skins/common/images/magnify-clip-rtl.png

خازن‌های ریز ولتاژپایین در کنار یک خط‌کش

خازن[۱] یا انباره عبارتست از دو صفحهٔ موازی فلزی که در میان آن لایه‌ای از هوا یا عایق قرار دارد. خازن‌ها انرژی الکتریکی را نگهداری می‌کنند و به همراه مقاومت‌ها، در مدارات تایمینگ استفاده می‌شوند. همچنین از خازن‌ها برای صاف کردن سطح تغییرات ولتاژ مستقیم استفاده می‌شود. از خازن‌ها در مدارات به‌عنوان فیلتر هم استفاده می‌شود. زیرا خازن‌ها به راحتی سیگنالهای متناوب AC را عبور می‌دهند ولی مانع عبور سیگنالهای مستقیم DC می‌شوند.

خازن المان الکتریکی است که می‌تواند انرژی الکتریکی را توسط میدان الکترواستاتیکی (بار الکتریکی) در خود ذخیره کند. انواع خازن در مدارهای الکتریکی بکار می‌روند. خازن را با حرف C که ابتدای کلمه capacitor است نمایش می‌دهند.

با توجه به اینکه بار الکتریکی در خازن ذخیره می‌شود؛ برای ایجاد میدانهای الکتریکی یکنواخت می‌توان از خازن استفاده کرد. خازنها می‌توانند میدانهای الکتریکی را در حجم‌های کوچک نگه دارند؛ به علاوه می‌توان از آنها برای ذخیره کردن انرژی استفاده کرد.

دانشجویان رشته برق بازدید : 105 دوشنبه 15 آبان 1391 نظرات (0)

دانستنی های موس !

 

موس‌های گوناگون،با قیمت‌های متفاوتی در بازار موجود می‌باشند. در این میان می‌توان موس‌های 5 تا 200 هزار تومانی یافت اما تفاوت موس‌ها و علت این اختلاف قیمت قابل توجه در چیست؟

موس‌های امروزی نوری هستند و در عمل، دوره موس‌های توپی به پایان رسیده است. هر موس نوری،شامل 2 إلمان اصلی فرستنده نور یا همان روشن‌کننده سطح زیرین موس و سنسور بیننده یا تشخیص‌دهنده حرکت است. در صورتی‌که فرستنده نور،روشنایی مناسب‌تری تولید کند و سنسور تشخیص‌دهنده، بهتر بتواند حرکات موس را تشخیص دهد، کیفیت موس بیشتر خواهد شد. این کیفیت قابل اندازه‌گیری است و با واحد Dpi وزن می‌شود. Dpi تعداد نقاطی است که یک سنسور بینایی در یک اینچ مربع از هم تفکیک می‌کند.

 

 

 

در عالم فیزیکی میان هر 2 نقطه،بی‌نهایت نقطه وجود دارند اما در جهان دیجیتالی،این نقاط قابل تفکیک،به میزان توانمندی سنسور بینایی محدود می‌شوند.

 

دانشجویان رشته برق بازدید : 1407 دوشنبه 15 آبان 1391 نظرات (0)

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

جزوه ی کارگاه ورق کاری و جوشکاری

 

 

استاد مربوطه:احمد ملاحی

 

 

گردآورنده:

 

علی اشرف زاده

 

&

 

حسن قنبری

    

1390                                                                     زمستان

 

 

 

 

کارگاه جوشکاری:یک سالن بزرگ است که شامل بخش های مورد نیاز نظیر بخش های جوشکاری با برق،جوشکاری با گاز اکسی استیلن،جوش تحت محافظت گاز و برش کاری است.

کارگاه جوشکاری با برق شامل چه قسمت هایی است؟

1:اتاقک جوشکاری              5:کابل

2:دستگاه های مولد برق         6:الکترود

3:میزکار                          7:همرنگ یا گیل

4:سیستم تهویه                     8:ماسک یا عینک جوشکاری

جوش تحت محافطت گاز:این کارگاه بنا به شرایط دارای جایگاه مخصوص و امکانات منحصر به فرد خود است.

کارگاه جوشکاری با گاز استیلن شامل چه قسمت هایی است؟

1:دستگاه جوش                                       6:مشعل

2:میزکار                                              7:محفظه ی اختلاط گاز

3:هواکش                                              8:شیرهای سوزنی

4:منبع گاز استیلن و اکسیژن                        9:عینک

5:دستگاه تنظیم فشار                                 10:فندک

جوش پذیری:عبارت است از قابلیت تشکیل اتصال با کیفیت بالا و بدون پیدایش ترک،منفظ  وعیوب دیگر بدون توجه به روش جوش پذیری.

جوش پذیری فولاد به دو عامل بستگی دارد :    1:ترکیب شیمیایی      2:میزان کربن

فولاد به سه دسته تقسیم می شود:

1:کم کربن5% تا 3/0 درصد

2:کربن متوسط 3/0 درصد تا 6/0

3:پر کربن بیش از 6/0

فولاد ها از نظر جوش پذیری به چهار دسته تقسیم می شوند:

دانشجویان رشته برق بازدید : 198 دوشنبه 15 آبان 1391 نظرات (0)

خطـر برق‌گرفتـگي


انرژي الكتريكي به دليل مزاياي زيادي كه دارد با روند افزايش مصرف روبرو است، اين انرژي هرچند مزايا و ويژگي‌هاي مثبتي دارد، اما داراي خطرهايي نيز هست، به ويژه در صنايع و آزمايشگاه‌ها كه با جريان‌ها و ولتاژهاي بالا سر و كار دارند
.رعايت اصول ايمني و حفاظت افراد بايد در اولويت و سرلوحه امور باشد يا به عبارتي اول ايمني بعد كار. خطرات برق به طور كلي به دو دسته تقسيم مي‌شوند كه در اين مطلب به بخش دوم يعني خطر برق‌گرفتگي پرداخته شده است.



خطر برق‌گرفتگي

برق‌گرفتگي يا شوك الكتريكي عبارت است از آسيب رسيدن به بافت‌هاي بدن به دنبال عبور جريان الكتريسيته. هرگاه قسمتي از بدن جزيي از يك مدار بسته الكتريكي شود، ضايعات الكتريكي ايجاد خواهد شد كه به طور عمده از طريق عبور جريان و توليد گرما به بافت‌ها آسيب مي‌رساند.

عبور جريان برق از بدن باعث توليد گرماي شديد و سوختگي اعضاي داخلي بدن نيز مي‌شود، ولي فقط سوختگي پوست ديده مي‌شود. بايد توجه داشت كه شديدترين نوع سوختگي،سوختگي ناشي از برق است كه در ولتاژهاي بالا رخ مي‌دهد. اصولاً عبور جريان الكتريكي از درون هر بافت داراي فعاليت‌ الكتريكي،ممكن است باعث اختلال فعاليت آن عضو شود. اين اثر در بافت‌هايي كه قدرت هدايت الكتريكي بيشتري دارند،واضح‌تر و شديدتر است. جريان برق مي‌تواند باعث اختلال در عملكرد قلب و مغز و گاهي كشنده
هم می شود. شدت آسيبي كه ايجاد مي‌شود، رابطه مستقيمي با شدت جريان، ولتاژ و نوع جريان الكتريكي دارد.


دانشجویان رشته برق بازدید : 133 شنبه 06 آبان 1391 نظرات (1)


برق‌گرفتگي يکي از حوادث خانگي است. رعايت نکات ايمني در هنگام استفاده از وسايل برقي و توجه به توصيه‌هاي ايمني مانع از خطر برق‌گرفتگي و عواقب بعد از آن مي‌شود. بنابراين بهتر است قبل از استفاده از لوازم برقي با رعايت برخي نکات ساده خانه‌اي ايمن براي خود و افراد خانواده به خصوص کودکان ايجاد کنيم.

در ادامه نکاتی درباره چند وسیله پرمصرف برقی اشاره می کنیم:

دانشجویان رشته برق بازدید : 137 پنجشنبه 04 آبان 1391 نظرات (0)

بدن انسان در شرایط مختلف بدن انسان مانند یک هادی در مقابل جریان الکتریسیته عمل می کند و تا حد زیادی تابع تمامی قوانین مربوط به عبور الکتریسیته از یک هادی است. بدن انسان مانند یک سیم هادی، جریان برق را عبور می دهد. البته باید توجه داشت که مقاومت قسمت های مختلف بدن انسان در مقابل جریان الکتریسیته متفاوت است. مثلاً مقاومت استخوانها، رگها، اعصاب، چشم و پوست یکی نبوده و با هم متفاوتند؛

دانشجویان رشته برق بازدید : 161 چهارشنبه 03 آبان 1391 نظرات (0)

برق و بدن انسان

مسیر عبور جریان برق و مدت عبور جریان نیز در برق گرفتگی و پایین آوردن مقاومت بدن شخص مؤثر است. تجربیات نشان داده است که هر چه مدت عبور جریان برق از بدن بیشتر باشد مقاومت بدن کمتر می گردد یعنی مقاومتی که بدن درمقابل عبور جریان درلحظات اول از خود نشان می دهد، بسیار بیشتر از گذشت چند لحظه می باشد. همچنین مسیر عبور جریان نیز بسیار مهم است زیرا ممکن است از محلی عبور نماید که موجب از کار انداختن سیستم تنفسی یا اختلال در کار قلب یا حتی هر دو گردد چند نمونه از حالت های مختلفی که جریان برق ممکن است از بدن عبور کند به قرار زیر است:

دانشجویان رشته برق بازدید : 180 چهارشنبه 03 آبان 1391 نظرات (0)

با گسترش شبکه برق و بهره گیری از این انرژی خطراتی نیز در کمین نشسته است که باید کاملا مراقب بود.این صنعت خودرو است که با بکارگیری درست آن ما را به هدف می‌رساند، لیکن کوچکترین بی توجهی در کاربرد آن می‌تواند فاجعه آفرین باشد. طبق آمار موجود ، حوادث برق گرفتگی در شبکه توزیع و مصرف کنندگان برق به مراتب بیش از حوادث روی شبکه فشار قوی است و علت بیشتر بی دقتی سهل انگاری و در مواردی عدم آگاهی افراد بوده است.

قرار داشتن وسایل برقی در دسترس همگان از خرد و کلان خود دلیل دیگری است،از سوی دیگر عدم رعایت مقررات ایمنی در مراحل طراحی و تولید لوازم الکتریکی است که بعضی از سازندگان اینگونه لوازم کمتر به فکر ایمنی آنها هستند. پیشرفت صنعت زمانی دارای معنی و مفهوم است که سازنده هدفش در راستای بهبود کالای ساخته شده‌اش باشد و از نظر کیفیت راه کمال و مرغوبیت را در پیش گیرد. میزان خطر برق بطور کلی به عوامل زیر بستگی دارد:

دانشجویان رشته برق بازدید : 286 جمعه 28 مهر 1391 نظرات (0)
در سال 1365 همزمان با آنکه دانشگاه از سویی همچنان با موانع و مشکلات روز افزون خود دست و پنجه نرم  می کرد و از سویی دیگر درگیر و دار مسایل قانونی خویش بود.موضوع تهیه آرم دانشگاه به تصویب هیئت مؤسس رسید و تصمیم گرفته شد تا طراحی آن میان هنرمندان کشور به مسابقه گذاشته شود.به همین منظور موضوع در روزنامه های کثیرالانتشار آگهی شد و از هنر مندان برای شرکت در مسابقه که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز برگزار گردید دعوت به عمل آمد.مجموعه ی طرحهای ارائه شده مورد بررسی قرار گرفت و از میان آنها تعدادی برای تصمیم گیری انتخاب شد.
دانشجویان رشته برق بازدید : 109 سه شنبه 25 مهر 1391 نظرات (0)

در يك تعريف برق را چنين مي توان تعريف كرد: حركت الكترون ها كه توسط ژنراتورها و مولدها توليد مي شود را برق مي نامند و براي جابجايي برق از سيم و يا كابل استفاده مي شود و در خطوط توزيع از سيم هاي مسي و در خطوط فوق توزيع از سيم لينكس و در خطوط انتقال در سطح ولتاژ 220 كيلوولت از سيم كاناري و در نهايت در خطوط 400 كيلوولت از سيم كولر استفاده مي شود، ممكن است از سيم هاي ديگر استفاده شود. اما مهمترين و شناخته شده ترين آنها همان سيم هاي ذكر شده مي باشد و تا كنون آخرين ولتاژي كه در ايران استفاده شده است ولتاژ 400 كيلوولت است و در كشورهاي پيشرفته مانند روسيه و كانادا تا ولتاژ 1000 كيلوولت هم مورد استفاده مي شود و در يك تقسيم بندي كلي ولتاژهاي كاربردي در چهار دسته مطرح مي شوند كه عبارتند از:

دانشجویان رشته برق بازدید : 89 سه شنبه 25 مهر 1391 نظرات (0)
محققان آمريكايى به تازگى روش جديدى براى استفاده از كامپيوتر ابداع كرده اند. در اين روش براى ارتباط با كامپيوتر به جاى استفاده از روش معمولى صفحه كليد و ماوس از يك مچ بند هوشمند و حركت هاى دست استفاده مى شود. اين سيستم مچ بند هوشمند مالتى تاچ ناميده مى شود و مى توان آن را بر روى ساعت مچى نيز نصب كرد. به گفته اين پژوهشگران انعطاف پذيرى اين سيستم بسيار زياد است و حتى مى تواند به تشخيص هويت كاربران نيز كمك كند
دانشجویان رشته برق بازدید : 133 جمعه 21 مهر 1391 نظرات (0)


تاريخچه ي  احياي تنفسي

در زمانهاي گذشته در بين مردم جهان جهت برقراري مجدد تنفس در مصدومين و بخصوص غرق شدگان داخل آب  ،  روشهايي متداول بوده كه  تاحدودي جان افراد را از خطر مرگ حتمي نجات ميداده ، ودر زمان خودنيز بهترين روش بوده . باگذشت زمان وبالارفتن  تجربه ي افراد وپيشرفت علم و مددگرفتن از ابزار آلات ، بشر توانسته تعداد زيادي از افراد دچار ايست تنفسي شده را احيا كند ، كه اين روشها به اختصار بيان ميشود.

دانشجویان رشته برق بازدید : 116 پنجشنبه 20 مهر 1391 نظرات (0)

خطر برق گرفتگی در تماس مستقیم وغیرمستقیم

علل - شدت وعلامتهای برق گرفتگی


علل برق گرفتگی چند دسته است:
1
وجود ولتاژ مستقیم٢٢٠ تا ٤٤٠ ولت درخانه یا دفتر کار
2
وجود ولتاژهای قوی تر در کارگاه
3 –
برخورد با صاعقه در بیابانها یا اماکنی که ولتاژ آن به مگا ولت میرسد
دانشجویان رشته برق بازدید : 178 پنجشنبه 20 مهر 1391 نظرات (0)

نجات فرد برق گرفته از روی تیر برق

 

ابتدا باید بدانیم که برق گرفتگی چگونه به وجود می آید؟
همان گونه که می دانیم فرد در تماس با جریان برق اگر با سطح زمین ودیوارها در تماس باشد با بسته شدن سیکل از طریق سیم برق ، بدن وزمین دچار برق گرفتگی می شود که تیر برق به عنوان زمین محسوب خواهد شد.ابتدا می بایست عوامل خطر آفرین را از محیط دور کرد یا بر طرف کرد،سپس برای اطمینان بیشتر به ارت کردن شبکه ی تحت عملیات پرداخته،البته بعضی از تیر برق ها خود دارای سیستم محافظت زمین ( ارت )هستند .


دانشجویان رشته برق بازدید : 140 پنجشنبه 20 مهر 1391 نظرات (1)

خطرات برق گرفتگی

مقدمه

انرژی الکتریکی به دلیل مزایای زیادی که دارد هر روز به مصرف آن اضافه می‌گردد. در مقابل مزایای آن ، انرژی الکتریکی دارای خطراتی نیز می باشد، بخصوص در صنایع و آزمایشگاهها که با جریانها و ولتاژهای بالا سر و کار دارند، رعایت اصول و ایمنی و حفاظت افراد بایستی در اولویت و رأس امور باشد یا به عبارتی اول ایمنی بعد کار. خطرات برق بطور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند:
دانشجویان رشته برق بازدید : 245 سه شنبه 18 مهر 1391 نظرات (0)

مقاومت بدن انسان

       بدن انسان مانند یک هادی در مقابل جریان الکتریسیته عمل می کند و تا حد زیادی تابع تمامی قوانین مربوط به عبور الکتریسیته از یک هادی است. بدن انسان مانند یک سیم هادی، جریان برق را عبور می دهد. البته باید توجه داشت که مقاومت قسمت های مختلف بدن انسان در مقابل جریان الکتریسیته متفاوت است. مثلاً مقاومت استخوانها، رگها، اعصاب، چشم و پوست یکی نبوده و با هم

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    شما به دانشگاه آزاد سیریک چه نمره ای میدید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 6
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 18
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 19
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 19
  • بازدید ماه : 40
  • بازدید سال : 530
  • بازدید کلی : 29,555
  • کدهای اختصاصی
    کسب درآمد از پاپ آپ هرمز دانلود روز بخیر شب بخیر